Tilbage i 1991 blev en trafik komité færdig med en plan for Københavns centrum og området omkring. Denne plan skulle komme med nogle løsningsforslag til hvordan man kunne forbedre trafikinfrastrukturen imellem det centrale København med områder som Vest og Øst Amager, Ørestaden, Lufthavnen, mm.

I 1992 blev forslaget/planen så fremlagt for regeringen, hvor det blev vedtaget – året efter i 1993 blev Ørestadsselskabet så oprettet, med Københavns Kommune og staten som ejere.

Planen og vedtagelsen blev ingået med rådgivende ingeniører, og det blev starten for Metro byggeriet, og i årene efter blev der oprettet flere selskaber som var en tilslutning af flere internationale virksomheder – som havde erfaring indenfor denne type konstruktion.

Metroen stod klar i år 2002

Den 19. oktober 2002 stod metroens første etape færdig, på strækningen imellem Nørreport og Lergravsparken, og den blev indviet af b.la. Dronning Magrethe.

Årene efter fulgte de efterfølgende etaper af metrobyggeriet med, med strækninger imellem Nørreport og Frederiksberg, og til sidst det sidste stykke til Vanløse.

Den seneste fornyelse på Metroens banenetværk er forbindelsen til Københavns Lufthavn Kastrup, via Lergravsparken. Denne forbindelse har gjort det nemmere for tilrejsende hurtigt og nemt at komme til centrum af København, men også gjort det nemmere for byens forretningsrejsende.

I år 2018 forventes den 4 etape af metroen at stå færdigt. Arbejdet begyndte i år 2007 – og er en forbindelse imellem Rådhuspladsen, København H og den nuværende Metrostation på Kongens Nytorv. Denne forbindelse vil udelukkende være tunnel, hvor de første etaper af Metroen også bestod af overjordiske forbindelser.

Ting du måske ikke vidst om metroen

  • Metroen består af 22 stationer, og heraf er de 9 af dem underjordiske. Samt en som er nedgravet åbent. (Øresund)
  • Metroen består af tre sammenhængende baner, som i alt strækker sig over 21km i og omkring København.
  • Metroen i København er i år 2008, 2009 og 2010 kåret som verdens bedste metro, af den internationale jernbanekonference Metrorail.
  • Seks af de ni underjordiske stationer er placeret 20m under jordens overflade, hvor resten er placeret blot under overfladen.
  • Der er nødudgange for hver 600m, det vil sige at der reelt vil være en nødudgang for hver 300m i systemet.
  • Mere end 160.000 tusinde hver dag bruger metroen.
  • Metroen indbringer cirka 0.6 milliarder kroner hvert år i billetindtægter.

Metroen er ejet af Metroselskabet,og den daglige drift og vedligeholdelse varetages af Metro Service A/S. Hvis du gerne vil vide mere omkring Metroen, og finde flere facts og information, så kan du finder det ved at klikke her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *